Geschiedenis Katori Shintu Ryu

Op korte afstand van waar de internationale jets naar Narita Airport, in de buurt van Tokio, brullen, is een traditionele Japanse school van zwaardkunst: de Tenshin Shoden Katori Shintô Ryu. Deze school werd opgericht in het midden van de vijftiende eeuw en is vandaag de dag de oudste van de traditionele zwaardscholen in Japan.
Deze kunst is te danken aan een dappere krijger genaamd Iizasa Ienao. Geboren in 1387 in Iishino, in de buurt van de stad Katori in de provincie Chiba in het midden van de Muromachi-periode, was hij in dienst van de heer van de provincie en de Chiba-clan. Volgens de geschiedkundige informatie was hij ook voor een korte periode van zijn leven wapenmeester van de Shogun Ashikaga Yoshimasa.

Na de schande van de Chiba-familie, nadat hij had begrepen dat oorlogen en conflicten alleen maar konden leiden tot de ondergang van de adel, trok hij zich terug in de Katori-tempel, een van de drie meest gerespecteerde Shinto-heiligdommen in Japan (de andere twee zijn Kashima en Ise) onder de naam Chosai Ienao.
Katori Jingu Tempel is gewijd aan Futsunushi no kami: een godheid met voogdij van de krijgswereld en vooral belangrijk voor alle krijgers. Daar leidde hij zijn kloosterleven samen met een strenge training gecombineerd met het onderwijzen van zijn leerlingen. Volgens de legende had een leerling het gekke idee om het paard van Meester Chosai te wassen met water uit de heilige fontein dat gereserveerd was voor de zuivering van de gelovigen. Wat denk je dat er is gebeurd? De paardencreva. Meester Chosai Ienao begreep de kracht van de Shinto-godheid van de tempel en trok zich 1000 dagen terug op de berg Umeki, niet ver van de tempel, om te bidden, vasten en trainen. Het is aan het einde van deze ascese dat de meester, "geïnspireerd door de god", de leer van zijn school definieerde. Daarom ging hij de naam van de school vooraf met "Tenshin Shoden" dat vertaald kan worden als "Ware en Trouwe Hemelse Traditie".

Vele andere legendes beschrijven het leven van deze uitzonderlijke meester die stierf in 1488 op 102-jarige leeftijd volgens de overlevering die in de tempel werd bewaard. Voor die tijd was het echt een uitzonderlijk lang leven, bijna bovennatuurlijk!
Toen iemand Chosai kwam uitdagen, wat niet ongebruikelijk was in een tempel die zeer vaak door krijgers werd bezocht, nodigde hij de krijger eerst uit om met hem te praten. Zijn leerlingen spreidden vervolgens een gevlochten mat uit op dwergbamboes. Meester Chosai wist hoe hij daar moest zitten zonder dat de bamboes onder zijn gewicht bogen. Over het algemeen begreep de "uitdager" dat deze man een niveau had bereikt dat veel hoger was dan het zijne en gaf spontaan zijn uitdaging op. Toen legde de meester hem uitgebreid uit dat in plaats van te zoeken naar de beste manier om anderen te doden, een krijger moet leren zich humaan te gedragen om zijn geest te verbeteren.
Bovendien verbood de meester zijn leerlingen om te vechten en dit verschijnt in de Keppan, de verplichting om de school binnen te gaan, die is ondertekend met zijn bloed.

Veel beoefenaars op hoog niveau vervolgden na hun opleiding in Katori hun reis door Japan en stichtten uiteindelijk scholen die beroemd werden.
Zo werd de nabijgelegen school, Kashima Shin Ryu, gesticht door Matsumoto Bizen (1468-1524), wiens familie het priesterschap van de Shinto-tempel in Kashima bezat. Maar Matsumoto Bizen was eerst een leerling van Chosaï. Een van Bizens leerlingen is veel beroemder dan hem geworden: Tsukahara Bokuden (1489-1571). De laatste was eerst een leerling van Katori voordat hij een leerling van Kashima werd. Uiteindelijk stichtte hij zijn eigen school onder de naam Shintô Ryu. Hij was wapenmeester van drie shogun van de ashikaga familie.

In zijn boek Go Rin No Sho vertelt Myamoto Musashi over de kunst van de monniken van Shinto Ryu. Bovendien plaatst het eerste duel dat Musashi op 12-jarige leeftijd vocht en won hem tegenover een beoefenaar van Shintô Ryu, de school van Bokuden.
Daarna werd de traditie van Katori door de eeuwen heen voortgezet. Twintig soke (erfgenamen) volgden elkaar op binnen de Katori, maar er waren veel meesters, shihan die zonder deel uit te maken van de Iïzasa-familie, die volledige kennis hadden van de inhoud van de school. Iedereen bracht zijn eigen touch aan de leer. Wat shinto of de “weg van de goden” betreft, het geeft het pad aan dat elke generatie neemt, geleid door de vorige. Zo is deze prachtige kunst tot op de dag van vandaag doorgegeven die, van oorsprong uit oorlogen en geweld, in feite vrede en sereniteit brengt aan degenen die het pad volgen.

Het volledige programma van Katori Shintu Ryu:

Ook al is tegenwoordig niet alles toegankelijk, de som van de kennis die nog steeds op school wordt onderwezen, is voldoende om een leven te vullen.

Vorige
Vorige

Geschiedenis Daito Ryu

Volgende
Volgende

Maître Alain Floquet