Maître Alain Floquet

Maître Alain Floquet is geboren op 18 december 1939 in Parijs. Hij was negen jaar oud toen hij zijn debuut maakte in het judo. In 1957 begon hij met de studie van Aikido en Karate. Hij beoefende ook kendo en nam op briljante wijze deel aan het wereldkampioenschap van deze discipline dat in 1970 in Tokio werd gehouden.

Vandaag is Maître Floquet 9de Dan Kyoshi van Aikibudo FFAAA, 9de Dan Aikibudo FIAB, 8ste dan van Katori Shinto Ryu, 5de dan Iaï Jutsu Yoseikan Shinto Ryu en Kyoju Daïri van Daïto Ryu Aïki Jujutsu (uitgereikt door Soke Takeda Munemitsu).
Hij is de directe leerling van Master Minoru Mochizuki voor Aikido Yoseikan, Master Yoshio Sugino voor Tenshin Shoden Katori Shintô Ryu en Master Tokimune Takeda voor Daito Ryu Aiki Jujutsu.
Maître Floquet is de technisch directeur van de Internationale Aikibudo Federatie (IFLA).

■ Door de staat gecertificeerde leraar (Frankrijk).
■ Lid van de Franse vereniging voor forensisch onderzoek.
■ Docent Ballistiek van slagen - D.U of Forensics - Descartes University Paris 5.
■ Technisch directeur van de F.I.A.B. (Internationale Aikibudo Federatie)
■ Technisch directeur van Aikibudo - FFAAA.
■ Directeur van de Franse Shibu van Katori Shintô Ryu, Shibucho Sugino Dojo.
■ Directeur van de Franse Shibu van Daito Ryu Aïki Jujutsu, Shibucho Soke Takeda Tokimune.

Martiale beoefening - strategie, de techniek van aanval of verdediging, met blote handen of wapens - is ingeschreven in de loop van de geschiedenis van de mens en zijn evolutie. Japan is door de bijzonderheid van zijn geschiedenis de twintigste eeuw ingegaan met een martial erfgoed op de rang van cultureel erfgoed. De traditionele krijgskunst kan alleen worden bereikt door de beheersing van gevechten met blote handen in combinatie met die van gevechten met wapens.
Uitgaande dat er geen doordrenkte wetenschap of spontaan onstaan is, dat alles voortkomt uit een ervaring uit het verleden, moet de krijgskunst worden verankerd in traditie om te bestaan en het behoud van zijn authenticiteit te garanderen en te evolueren om te leven en zich te ontwikkelen. Aikibudo heeft dit als standpunt waar traditie en moderniteit samensmelten, versterken en dit zonder samen te smelten of een synthese te vormen. Het is een van de sterke bijzonderheden van Aikibudo om traditionele vechtsporten te associëren met een evolutionaire praktijk met behoud van elke originaliteit, elke inhoud en elke entiteit.

Aikibudo is gebaseerd op het Yoseikan Aikido-Jujutsu programma (Yoseikan Shintô Ryu), dat ik heb overgenomen, voltooid en ontwikkeld. Om zijn plaats in de Japanse krijgstraditie te garanderen en zijn authenticiteit te behouden, gaat het vergezeld van twee historisch bewezen en erkende kunsten: de Katori Shintô Ryu en Daïto Ryu Aiki Jujutsu, beide bewaard gebleven zoals ik ze ontving - van de overleden Meesters Sugino Yoshio, voor de eerste en Soke Takeda Tokimune voor de tweede.
Aikibudo beschermt zijn historische erfgoed in zijn geheel, wat de moderniteit en internationalisering ervan niet in de weg staat.

Het geheel vormt een garantie tegen de degeneratie of drift van de kunst die, zonder deze wisselwerking van geattesteerde traditie en moderniteit, het risico zou lopen te breken met realiteit en authenticiteit, zich open te stellen voor extreem geweld (ten onrechte effectief) of etherische praktijk (totaal ineffectief).


Tussen deze twee afwijkingen is er het pad van de middenweg waarop ik de Aikibudo heb ingezet, waarvan de duurzaamheid is gebaseerd op het begrip van zijn aard "Traditie en Evolutie" evenals op authenticiteit, eenvoud, respect, uitwisseling en doorzettingsvermogen.

  • Traditie door de integratie binnen de Aikibudo van de voorouderlijke technieken van Japanse krijgers van scholen zoals Katori Shintô Ryu voor kunst, wapens of Daito Ryu voor verdedigingstechnieken met blote handen. Traditie ook door het handhaven van martiale strengheid in de praktijk, door kleding, het ritueel van begroetingen, respect voor anderen, de afwijzing van elke notie van "speelse sport".

  • Moderniteit is ook belangrijk, omdat je met de tijd mee moet leven en moderne middelen van lesgeven en communiceren moet gebruiken. Het gebruik van video, het internet, is op geen enkele manier in tegenspraak met de authenticiteit van de boodschap en moet het mogelijk maken om te informeren over deze kunst, die door veel mensen met passie wordt beoefend.

Degenen die al aan het oefenen zijn, vinden op de site alle informatie over het administratieve en technische leven van onze organisatie (stages, federale kalenders, clubleven ...).
Voor anderen nodig ik hen uit om via deze site te ontdekken wat Aikibudo is en om te zoeken naar een clubadres om te komen kijken, om te proberen, want je wordt geen YUDANSHA (persoon met een rang "Dan") door op het internet te blijven.

Vorige
Vorige

Geschiedenis Katori Shintu Ryu

Volgende
Volgende

François Van Haesendonck